آمار سرقت خودرو های ایرانی درسالیان اخیر

آمار سرقت خودرو های ایرانی درسالیان اخیر ، کاهش ارزش پول ملی ایران در برابر ارزهای خارجی، منجر به افزایش قیمت خودرو شده است. این موضوع، سارقان را علاقه‌مند به سرقت خودروهای ایرانی کرده است. سرقت خودروهای ایرانی به دلیل ضعف های ایمنی بسیار راحت تر از مدل های خارجی بوده است. امروزه به دلیل افزایش قیمت این ناوگان خودرویی، سرقت آن‌ها نیز رواج بیشتری پبدا کرده است.

اگر بخواهیم خودروها را در آمار سرقت دسته‌بندی کنیم به جدول زیر می‌رسیم:

  • پراید
  • سمند
  • پژو
  • نیسان
  • پیکان

آمار سرقت خودرو های ایرانی درسالیان اخیرعلیرضا ساوری در جمع خبرنگاران درباره اقدامات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه برای پیشگیری از وقوع سرقت خودروهای ایرانی و کاهش این جرم، به نصب ردیاب روی خودرو‌هایی که دارای بیشترین آمار سرقت هستند اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه سال گذشته بین ۸۰ تا ۸۵ هزار فقره سرقت خودروهای ایرانی در کشور انجام شده که گستردگی وقوع این جرم را در کشور نشان می دهد و مشخص شد که ۸۵ درصد خودروهای سرقتی متعلق به سالهای ۸۵ و قبل از آن است که از ضریب ایمنی کمتري برخورددار هستند.

 

آماری که مشاهده کردید از قوه ی قضاییه بود اکنون به گزارش های خبر گزاری فارس ،

سرقت خودرو یکی از نگرانی های صاحبان آن محسوب می‌شود. بر طبق آمار بیش از ۸۰ درصد خودروهای سرقتی در ایران مربوط به ۵ نوع خودروی پراید، پژو ۴۰۵، پرشیا، سمند و نیسان است که با توجه به نقص سیستم ایمنی در این خودروها، سارقان دسترسی راحت تری به باز کردن قفل و سرقت خودرو دارند. در این میان خودرو پراید با توجه به قیمت و فراوانی آن، یکی از بیشترین خودروهای مورد استفاده است و به طور حتم ضرورت توجه بیشتر دارندگان خودروی پراید به مسائل ایمنی می‌تواند در کاهش سرقت موثر باشد.

آمار سرقت خودرو های ایرانی درسالیان اخیر

آمار سرقت خودرو های ایرانی درسالیان اخیر، بر طبق آمار سال گذشته بیشترین سرقت‌ ها با احتساب ۴۸ درصد مربوط به سه استان تهران، خراسان و خوزستان بوده است و کمترین سرقت‌ها نیز مربوط به استان‌های چهارمحال و بختیاری، همدان، کهکیلویه و بویراحمد، اردبیل و کردستان بوده که حدود ۲٫۷ درصد سرقت را به خود اختصاص داده است.

عوامل متعددی در وقوع سرقت‌های مرتبط با خودرو موثر می باشند. از مهمترین این عوامل می توان به ضعف ایمنی خودروها به خصوص در خودروهای مدل ۸۸ و پایین‌تر اشاره نمود. همچنین نبود پارکینگ مناسب برای بسیاری از منازل مسکونی موجب می شود مالکین خودرو ها مجبور به پارک خودرو خود در خیابان ها شوند که این مساله نیز می تواند موجب افزایش آمار سرقت شود. به علاوه عدم ساماندهی مناسب معتادان خیابانی نیز موجب افزایش سرقت خودرو ها می گردد.

همچنین مرکز آمار ایران اطلاعاتی را تا سال ۹۵ جمع آوری کرده که شاید برایتان جالب باشد:

مرکز آمار ایران اعلام کرد در سال ١٣٩٥، ۵۸۵۹۰۶ مورد سرقت رخ داده که ۴۰ درصد این سرقت‌ها از لوازم خودرو و وسایل داخل آن و ١٤ درصد از منازل بوده است.

به نقل از مرکز آمار ایران، براساس آخرین سالنامه آماری کشور، در سال ١٣٩٥، ۵۸۵۹۰۶ مورد سرقت رخ داده که نسبت به پنج سال پیش، (سال ١٣٩١، ٥٤٥٤٧٦ مورد) ٧ درصد افزایش یافته است.

به طور کلی در سال ١٣٩٥ بازای هر ١٣٦ نفر جمعیت یک سرقت در کشور رخ داده است. ۴۰ درصد این سرقت‌ها از لوازم خودرو و وسایل داخل آن و ١٤ درصد از منازل بوده است که بیشترین نوع سرقت محسوب می‌شود. بیشترین سرقت‌ها به ترتیب در استان‌های تهران با ٣٦ درصد خراسان‌رضوی ١٢ درصد، البرز ٨ درصد، خوزستان ۵٫۵ درصد و اصفهان با ٥ درصد بوده است.

دراستان‌های البرز به ازای هر ٦١ نفر، تهران هر ٦٣ نفر، خراسان رضوی هر ٩٣ نفر، سمنان هر ٩٦ نفر ، قم هر ۱۰۲ نفر جمعیت، یک سرقت در سال ١٣٩٥، رخ داده است که استان‌ها با سرقت بالا و استان‌های کردستان به ازای هر ٤٨٦ نفر، گیلان هر ٤٧٦ نفر، همدان بازای هر ٤٧٤ نفر، آذربایجان غربی بازای هر ٣٩٣ نفر و استان چهارمحال‌وبختیاری بازای هر ٣٥٦ نفر یک سرقت رخ داده که استان‌های با سرقت کمتر، بازای نفر جمعیت، محسوب می‌شوند.

چگونه از سرقت خودرو جلوگیری کنیم؟

آمار سرقت خودرو های ایرانی درسالیان اخیر  ، می توان گفت هیچ وسیله ای وجود ندارد که دزدیده نشدن خودروی شما را تضمین کند اما ابزار های ضد سرقت خودرویی وجود دارند که احتمال دزدیده شدن را به صفر می رساند ما در این جا قصد داریم چند نمونه از آن ها را به شما معرفی کنیم، با ما  همراه باشید:

  • استفاده از لوازم جانبی ضد سرقت مکانیکی

۱٫۱-  قفل فرمان خودرو

آمار سرقت خودرو های ایرانی درسالیان اخیر - قفل فرمان خودرو

این وسیله یکی از محبوب ترین و ارزانترین گزینه های لوازم ضد سرقت خودرو است. این وسیله روی فرمان خودرو قرار گرفته و آنرا در جا قفل می کند. بنابراین هیچ کس نمی تواند ماشین را براند  تا وقتیکه قفل برداشته نشود. قیمت این وسیله مناسب و ازران می باشد. اما باید در نظر داشته باشیم که این روش نمی تواند جلو بکسل کردن خودرو را بگیرد و سارقان همواره می توانند با بوکسل خودرو ی شما را سرقت کنند.

۱٫۲-   قفل کاپوت خودرو

معرفی بهترین دستگاه های ضد سرقت خودرو ، این وسیله دسترسی سارقان را به باتری خودرو را مسدود کرده و از دزدانی که اقدام به سرقت قطعات خودرو را دارند جلوگیری می کند. این وسیله نیز با قیمت مناسب در بازار عرضه می شود. با هم این قفلنمی تواند جلو ی  سرقت خودرو را بگیرد اما برای جلو گیری از سرقت باتری بسیار مفید است.

۱٫۳-  قفل چرخ خودرو

این بازدارنده ها بسیار قابل رویت هستند و باز کردن آن کار بسیار سخت است که باعث به مشکل روبرو شدن کار سارقان می شود. از آنجا که قفل کردن چرخ ها با این وسیله وقت گیر است، شاید این انتخاب اول برای استفاده روزانه شما نباشد.

۲-  نصب کلید قطع کن

این دستگاه ضد سرقت برای خاموش کردن بخشی از سیستم الکتریکی موتور خودرو فعال می شود. بعضی از خودرو ها دارای این آپشن هستند و بعضی از آنها نیاز به نصب دارند که دارای نصب بسیار آسانی است.

  • نوع محبوب کلید قطع کن، دستگاهی است سیستم سوخت یا سیستم احتراق را از طریق یک فرستنده بی سیم می کند.
  • نوع دیگر کلید قطع کن خودرو بعد از قفل شدن درب های خودرو فعال می شوند سیستم سوخت را قطع می کند و تا زمانی که یک سری از کارها تکمیل نشود نمی توان آن را غیر فعال کرد. ( مانند : باز کردن قفل ماشین، یک بار فشار دادن پدال گاز یک بار، بستن کمربند ایمنی صندلی و غیره )‌.
  • ابتدا گارانتی خودرو خود را بررسی کنید، زیرا برخی از شرکت ها اجازه نصب را نمیدهند. به یاد داشته باشید کلید قطع کن مخفی شده است، بنابراین فرد سارق نمی تواند آن را غیر فعال کند.

۴- نصب دزدگیر خودرو

دزدگیر خودرو یکی از دستگاه های ضد سرقت بصری می باشد. گاهی اوقات توجه دزد را به داشتن دستگاه دزدگیر خودرو جلب کردن ، باعث جلوگیری از سرقت خودرو می شود. بنابراین، حتما برچسب دزدگیر خودرو را در هر دو طرف پنجره خودرو قرار دهید و با افتخار اعلام کنید که یک سیستم امنیتی خودرو فعال شده دارید. یا حتی اگر بودجه ی خرید دزدگیر را ندارید ماکت آنراا بخرید شما میدانید که ایمن ماکت غیر واقعیست اما دزد ها که نمی دانند. هشدار دزدگیر خودرو با سنسورهای الکترونیکی طراحی شده است تا اگر شخصی هدف نقض قانون را داشت ، فعال شوند : داخل شدن غیرمجاز به خودرو، شکستن شیشه خودرو و حرکت دادن خودرو. هنگامی که یکی از این تهدیدها توسط سنسورهای دزدگیر خودرو تشخیص داده شود، آژیر دستگاه فعال می شود و به راننده خودرو یا هر کس دیگری که صدای آژیر شنیده باشد هشدار می دهد.

  • مراقب باشید اگر دزدگیر ماشین قدیمی تر، ارزان تر و آژیر تک مرحله ای باشد به راحتی فعال می شود، برایتان گران تمام خواهد شد چرا که باعث آزار همسایه ها و دوستان شما خواهد شد.
  • همیشه دزدگیر ماشین خود را به یک باتری پشتیبان وصل کنید و یا قفل کاپوت خریداری کنید. بسیاری از دزدان خودرو می دانند که چگونه برق دزدگیر خودرو را از باتری قطع کنند که این کار باعث خاموش شدن دزدگیر خودرو می شود.
  • حتی اگر دزدگیر ماشین نداشته باشید، می توانید برچسب ها را بخرید و اعلان کنید که خودرو ی شما با زنگ هشدار محافظت می شود. حتی فکر اینکه خودرو ی شما با سیستم امنیتی محافظت می شود دزد را وادار می کند تا به فکر قربانی دیگری باشد!

۵-     استفاده از ردیاب خودرو

ردیاب خودرو دستگاهی است که  موقعیت جغرافیایی خودرو ی سرقت رفته را با استفاده از سیستم های موقعیت یابی جهانی GPS برای صاحب خودرو ارائه می دهند. این دستگاه ها با قرارداد های خدماتی فروخته می شوند و قابلیت این را دارند که در کمکترین زمان موقعیت خودرو ی سرقت رفته را مشخص کنند. کاربر می تواند به صورت آنلاین موقعیت مکانی خودرو را در گوشی همرای یا کامپیوتر روی نقشه مجازی مشاهده کند.

قبل از خرید ردیاب خودرو مطمئن شوید نرم افزاری که برای ردیابی خودرو فروشنده در دسترس شما قرار می دهد نرم افزاری باشد کارایی های بالایی را پشتیبانی کند. ما به شما پیشنهاد می کنیم پلتفرمی را انتخاب کنید که باید سالانه یا ماهانه برای استفاده از نرم افزار مقداری پول پرداخت کنید،‌ زیرا سرورهای این پلتفرم ها همیشه تعمیر و نگهداری می شوند و نرم افراز آنها نیز بروز رسانی شده و ویژگی های جدیدی به آن اضافه می شود.

برای خرید ردیاب خودرو GP021 کلیک کنید.

https://radyabbartar.com/product/gp021/

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *